Egy esős szeptemberi napon történt, hogy elhatároztam: idén karácsonykor valami egészen különlegeset szeretnék ajándékozni a családomnak és a barátaimnak. Nem csillogó-villogó bolti meglepetéseket, hanem olyasmit, amit én magam készítek, ami szívből jön. Már régóta kacérkodtam a gondolattal, hogy kipróbálom a házi szappankészítést, de eddig mindig csak tologattam a dolgot. Most viszont valahogy minden a helyére került. Pinteresten találtam jó pár inspiráló képet, és elkezdtem keresgélni, hol lehetne beszerezni a szükséges alapanyagokat. Így bukkantam rá a pipereporta.hu oldalra.

Amint megnyitottam a weboldalt, éreztem, hogy jó helyen járok. Átlátható, igényes felület fogadott, nem az a tipikus tucatáruház benyomását keltette. És megvilágosodtam: ez nem csak egy kedves ajándék, a házi szappankészítés alkalmas arra is, hogy pont olyan összetevőkből pont olyan szappant csináljak, ami nekem a legmegfelelőbb.

De a szappankészítés mellett hangulati elemeket és kiegészítőket is előállíthatunk így otthon. Például gyertyákat.

A kínálatban minden benne volt, amit addig csak elképzeltem: különböző Melt & Pour szappanalapok, természetes olajok, színezékek, illóolajok, formák, sőt még fürdőbombához való hozzávalók is. Ráadásul mindenhez részletes leírás is tartozott, így teljesen laikusként is pontosan tudtam, mire van szükségem. De ami még ennél is jobban meglepett, az az, hogy nemcsak egy webshopról van szó, hanem mögötte egy valódi, működő vállalkozás áll. Egy családias kis cég Budapesten, akik valódi elhivatottsággal és szakértelemmel támogatják a kézműves kozmetikumok iránt érdeklődőket.

Ahogy utánaolvastam a cégnek, kiderült, hogy a Pipere Porta Bt. már 2014 óta működik, és azóta is ugyanazzal a lelkesedéssel és szakmai tudással szolgálják ki vásárlóikat. Nem valami hatalmas multi, hanem egy olyan kisvállalkozás, ami pont attól hiteles, hogy személyes. A cég fő tevékenységi köre a testápolási cikkek gyártása, és nemcsak eladják az alapanyagokat, de szakmailag is segítenek, tanácsot adnak, válaszolnak, ha kérdezel. Van egy kis boltjuk is Budapesten, a Jókai Mór utcában, ami heti néhány órában látogatható. Ott személyesen is megnézheted az illatokat, formákat, alapanyagokat, ami nekem például rengeteget segített, amikor az első rendelésem előtt bizonytalan voltam, milyen illat illik legjobban a levendulás-citromfüves szappanomhoz.

Ami szintén megerősítette bennem, hogy jó döntést hoztam, az az volt, hogy utánanéztem a pénzügyi adataiknak. Egyáltalán nem szoktam ilyet csinálni egy webshopnál, de valahogy kíváncsi lettem, vajon mennyire megbízható a háttér. És meglepetésemre kiderült, hogy a Pipere Porta egy stabil, jól működő cég. A bevételeik folyamatosan növekednek, nincs semmiféle adótartozásuk, a hitelminősítésük kimagasló, AA+ besorolást kaptak, ami a kisvállalkozások világában egyértelműen a legjobbak közé sorolja őket. Ez különösen megnyugtató volt számomra, mert manapság sajnos nem ritka, hogy valaki megrendel valamit egy ismeretlen oldalról, aztán vagy megérkezik, vagy nem. Itt viszont minden olajozottan működött, az első csomagom gyorsan megérkezett, gondosan becsomagolva, és pontosan azt kaptam, amit megrendeltem.

Azóta már többször is rendeltem tőlük, és mondhatom, hogy a Pipere Porta nemcsak egy bolt számomra, hanem egyfajta inspirációs tér is lett. Minden alkalommal új ötleteim támadnak, új illatokat próbálok ki, új szappanformákat használok. A család és a barátok azóta is tőlem várják a kézzel készült meglepetéseket – nemcsak karácsonykor, hanem születésnapokra, névnapokra is. És valahogy mindig úgy érzem, hogy ezek az ajándékok sokkal többet jelentenek, mint bármi, amit boltban vásárolhatnék.

Szóval ha valaki most gondolkodik azon, hogy kipróbálná a kézműves kozmetikumkészítést, vagy csak szeretne minőségi alapanyagokat vásárolni, bátran ajánlom a pipereporta.hu-t. Megbízható, szerethető és szakmailag is nagyon erős hátterű cég, ahol tényleg nem csak a termék számít, hanem az egész élmény is, amit vásárlás közben kapsz. És ki tudja, lehet, hogy ez lesz az a pont, ahol valaki felfedezi magában az alkotás örömét, csak úgy, mint ahogy velem történt azon a régi esős szeptemberi napon.

A testápolás története amúgy hosszú évszázadokra nyúlik vissza, amikor még egyáltalán nem számított mindennapi rutinnak. A különféle illóolajok, fürdők, masszázsok és kozmetikumok használata a kiváltságosok – főként az arisztokrácia és a gazdagabb rétegek – privilégiuma volt. Az ókori Egyiptomban Kleopátra híres tejes-mézes fürdői vagy a római fürdőkultúra nem a tömegek, hanem a felsőbb társadalmi osztályok életének részét képezték. A testápolás akkoriban nemcsak fizikai, hanem társadalmi státuszt is jelentett.

A modern kor azonban jelentős változásokat hozott. A 20. század második felében, különösen a háborúk utáni gazdasági fellendülés időszakában egyre több termék vált elérhetővé a szélesebb rétegek számára. A technológiai fejlődés, a gyártás iparosodása és a marketing robbanásszerű térhódítása révén a testápolás termékei – szappanok, samponok, krémek, borotválkozóeszközök – mindennapossá váltak. Az egészségtudatosság növekedése és a higiéniás normák változása is hozzájárult ahhoz, hogy a testápolás már ne kiváltság legyen, hanem alapvető igény.

Mára a testápolás természetes részévé vált a napi rutinunknak – olyannyira, hogy szinte észre sem vesszük, mennyi apró lépésből áll össze. Tusolás, arclemosás, hidratálás, kézkrémezés, dezodor használata, hajápolás – mindezek nem feltétlenül tűnnek különlegesnek, mégis formálják az önmagunkhoz fűződő viszonyunkat. Bár ezek a tevékenységek már nem számítanak luxusnak anyagi értelemben, mégis megmaradt egyfajta mélyebb, érzelmi luxusjellegük: amikor testünkkel törődünk, akkor valójában önmagunkat helyezzük előtérbe, időt és figyelmet adunk magunknak.

Éppen ezért a testápolás, bár hétköznapi dologgá vált, megőrizte azt a képességét, hogy különlegesnek érezhessük tőle magunkat. Egy jól kiválasztott tusfürdő illata, egy selymes krém érzete a bőrön, vagy akár egy forró fürdő egy nehéz nap végén – ezek mind apró, mégis jelentős mozzanatok. Ezekben a pillanatokban megáll az idő. Nem a teljesítmény, a munka vagy az elvárások határoznak meg bennünket, hanem az a kapcsolat, amit saját testünkkel és belső világunkkal kialakítunk.

A mai világban, ahol az állandó rohanás, információáradat és teljesítménykényszer uralja a hétköznapokat, különösen fontos szerepet kap a testápolás mint tudatos jelenlét. Egyfajta modern meditációvá vált: miközben bekenjük az arcunkat, megmasszírozzuk a vállunkat vagy illóolajokat csepegtetünk a fürdővízbe, nem csupán fizikai szükségleteket elégítünk ki – hanem lelki regenerációban is részesülünk. A testápolás így új értelmet nyer: nem csupán higiénia, nem csupán esztétika, hanem önismeret, szeretet és figyelem.

Összefoglalva tehát elmondható, hogy a testápolás története egyfajta demokratizálódási ívet ír le: a luxus privilégiumából általános emberi igénnyé vált. Ugyanakkor pont ebben a mindennapiságban rejlik különleges ereje – lehetőséget ad arra, hogy kiszakadjunk a világ zajából, és kapcsolatba lépjünk önmagunkkal. Mert bár a testápolás ma már nem státuszszimbólum, mégis a belső egyensúly és önszeretet egyik legegyszerűbb, legkézzelfoghatóbb formája.

A lényeg mi vagyunk!

Azért kell mindenkinek odafigyelnie a testére, mert a testünk nem csupán egy „eszköz”, amivel végrehajtjuk a napi feladatainkat, hanem az otthonunk – életünk minden élményét ezen keresztül tapasztaljuk meg. Ha elhanyagoljuk, idővel jelzi a törődés hiányát: fáradtsággal, fájdalmakkal, betegségekkel. Viszont ha figyelmet, időt és gondoskodást adunk neki – akár csak napi néhány perc testápolással, mozgással vagy tudatos pihenéssel – nemcsak egészségesebbek, hanem kiegyensúlyozottabbak és magabiztosabbak is leszünk. A testünkkel való törődés valójában önmagunk tisztelete.